E-Ticaret sitelerinin en büyük problemlerinden birisi özellikle ürün sevkiyatının sorunsuz bir şekilde gerçekleştirilmesidir. Bin bir zahmet ile alınan siparişlerin müşteriye sorunsuz bir şekilde ulaştırılması, belki de bütün satış sürecinin en önemli halkasını oluşturmakta. Gelin 5 adımda e-ticarette kargo yönetimine bir göz atalım.
1- Öncelikle Paketleme
Kargo ile gönderilebilecek bir ürün satan e-ticaret siteleri için, siparişi aldıktan sonra ilk aşama ürünün paketlenmesidir. Özellikle gönderimleriniz için unutmamanız gerekenen en önemli kısım, ürünleriniz sizin elinizden çıkıp, müşterinize ulaşana kadar, istisnasız bütün kargo firmaları tarafından hiç de nazik davranılmayacağıdır. İlk olarak kargoyu teslim ettiğiniz şubeden başlayarak minimum üç kez el değiştirecek olan ürününüz, uzak mesafeler için daha da çok aktarma merkezinden geçeceği için, yolda başına istenmeyen durumlar gelmemesi çok önemli. Bu nedenle ürünlerinizin mümkün olduğu kadar sağlam bir şekilde paketlenmesi gerekiyor. Bunun için özel olarak firmanıza ait kolilerinizi kullanıyor olsanız bile yine dolgu malzemeleri ve kargonuzun bütünlüğünü ve içeriğini koruyucu ek paketleme önlemleri almanız da çok önemli. Ne kadar dikkate alındığı tartışmalı olsa da yine de kırılabilecek ürünler için kırılacak malzeme etiketi yapıştırmanız da gerekmektedir. Özellikle değeri yüksek ürünleriniz için sigorta yapmanız da herhangi bir olumsuzluk durumunda maddi bir kayba uğramanızı engelleyecektir. Burada dikkat etmeniz gereken nokta, kargo firmalarının kırılabilecek bir malzeme için sigorta yapmadığıdır. Bu nedenle sigorta için kendi sigorta firmanızla anlaşma yapmanız gerekiyor.
2- Resmi Evrakların Görünür Bir Şekilde Pakete Eklenmesi
Kargo ile yaptığınız gönderileriniz için V.U.K (Vergi Usul Kanunu) gereğince resmi taşıma irsaliyesi veya fatura ile gönderim yapmanız gerekmektedir. İrsaliye ve/veya faturanızı paketin üzerine şeffaf ve görülebilecek bir ambalaj ile eklemeniz, yapılacak herhangi bir kontrolde gereksiz yere usulsüzlük cezası ile karşı karşıya kalmanızın önüne geçecektir. Bunun için kargo firmalarının ücretsiz olarak sağladığı şeffaf ceplerden yararlanabilirsiniz.
3- Kargo Firması Seçimi
Kargo firması seçimi konusunda söyleyebileceğimiz ilk şey mükemmel bir kargo firmasının var olmadığıdır. Şu anda ülkemizde önde gelen 4-5 adet büyük kargo firması mevcut ve bu açıdan baktığımızda çok fazla alternatifiniz maalesef bulunmamakta. İlk olarak kargo firmasını üç aşamalı olarak düşünmek gerekiyor. İlk aşama bağlı bulunduğunuz şube, ikinci aşama aktarma merkezleri ve üçüncü aşama da dağıtıcı şube. Bu üç kısımdan, sizin direkt iletişimde bulunabileceğiniz bağlı bulunduğunuz şubedir. Kargo firmalarının 81 ilde yüzlerce şubeyle hizmet verdiğini düşünecek olursak, bu devasa yapı içerisinde şubelerin dört dörtlük çalıştığını düşünmek biraz fazla iyi niyetli bir yaklaşım olacaktır. Bu nedenle bölgenizde bulunan kargo firmalarının şubelerini gönderileriniz için denemekte ve anlaşma yapmakta fayda var. Burada tecrübe sahibi oldukça yapmanız gereken en önemli noktalardan bir tanesi de müşterilerinize kulak vermek. Siz kendi bölgenizde sorunsuz çalışan bir şube ile anlaşmalı olabilirsiniz ama aynı kargo firmasının müşterinin bölgesindeki şubesi felaket çalışıyor olabilir. Bu nedenle özellikle müşterinizden “lütfen bana bu kargo firması ile gönderim yapmayın” diye bir mesaj geldiği noktada “hayır ben bu firma ile gönderim yapıyorum” demeniz, baştan müşteri memnuniyetini bitirecek bir yaklaşım olacaktır.
4- Kargonun Doğru Hedeflenmesi
Kargonuzun doğru hedeflenmesi yani adresinin doğru girilmiş olması da çok önemli bir diğer husus. Özellikle bazı kargo firmaları mahalle ve hatta sokak bazında farklı şubeler tarafından hizmet verdiği için, yanlış hedefleme yapılarak gönderim yapılması, ürününüzün gitmemesi gereken bir şubeye gitmesine sebep olabilir. Özellikle adres bilgisi çok açık ve düzgün bir şekilde müşteri tarafından size iletilmediyse, telefonla arayıp teyit almakta ve hatta eğer müşteriniz hangi kargo şubesinin kendisine hizmet verdiğini biliyorsa bunu da kargo adresine eklemekte fayda var. Bazı kargo firmaları online sistemleri üzerinden kargoların adres bilgilerini sizin girmenize olanak sağlamakta. Böyle bir hizmeti kullanmak da kargo firmasının adres girerken yapabileceği hataların önüne geçmekte etkili olabilir.
5- Adreste Ulaşılamayan Müşteri
Kargo firmaları genel olarak belirtilen adrese sadece bir kere uğrama yaparlar.Bu nedenle müşterilerinizde özellikle sürekli olarak kargoyu teslim alabilecek birisinin bulunduğu bir adres vermelerini istemeniz gerekmektedir. Müşteriniz bütün gün iş yerinde olduğu halde gün içerisinde kimsenin bulunmadığı ev adresine ürünü istemiş olabilir. Bu gibi durumlar için sipariş ekranlarında bu durumu müşterilere belirten uyarılar eklemek faydalı olabilir. Diyelim ki kargo firması müşteriye adresinde ulaşamadı, büyük bir olasılıkla kargo uğrama notu bırakacaktır. Bu noktada kargonuzun yerine ulaşıp ulaşmadığını takip etmek çok önemli. Şu anda hemen hemen bütün firmalar kargolarınızın teslimat durumunu bildiren günlük raporlarla sizi bilgilendirmektedir. Bu nedenle bu raporlara göz atmakta ve teslim edilmemiş bir kargonuz var ise müşteri ile iletişime geçip, kargonun şubede olduğu bilgisini belirtmekte fayda var. Özellikle kargo firmaları artan iş yüküyle beraber, teslim alınmayan kargoların bekleme sürelerini kısıtlamakta. Bu nedenle de bu raporları titizlikte takip etmekte fayda var.
E-Ticaret ülkemizde her geçen gün yaygınlaşmaya devam ediyor. Sizin de bu gelişen pazarda payınızı arttırabilmeniz, müşterilerinize ürünlerinizi sorunsuz bir şekilde ulaştırabilmenize bağlı. Önemsiz gibi görünen pek çok detay müşteri memnuniyeti ve karlılığınız açısından çok büyük önem arz ediyor olabilir. Bu nedenle E-Ticaretin her aşamasında gerekli titizliği göstermeniz gerekiyor.
Çok güzel yazı olmuş
Teşekkürler Sarp Bey.